Heb je zelf een website of plan je er eentje te (laten) bouwen? Wil je meer producten/diensten verkopen of wens je meer abonnees op je nieuwsbrief? Dan heb je ongetwijfeld nood aan een goede en effectieve call to action!

In dit artikel lees je wat een call to action is en hoe je een goede call to action maakt.

Wat is een call to action?

Een call to action (oproep tot actie) is een link of button waarmee je (potentiële) klanten en bezoekers aanzet to actie. Het wordt onder andere gebruikt in mailings, televisiereclame, advertenties, en op websites. Zie het als het ultieme doel wat u uw bezoeker wil laten doen. Bijvoorbeeld:

– “Bestel nu”
– “Download ons gratis e-book”
– “Vraag hier uw gratis offerte

Het creëren van het effectieve call to action lijkt gemakkelijker dan het in werkelijkheid is. Grote bedrijven spenderen niet voor niets veel geld aan het constant testen van hun call to actions in de zoektocht naar hogere conversies.

8 Tips voor een beter converterende call to action

1. Zorg dat je call to action opvalt

Een call to action moet opvallen. Sterke kleuren zorgen ervoor dat je bezoekers meteen opmerken wat van hen verwacht wordt. Er bestaan verschillende meningen over welke kleur nu de grootste impact heeft. De meeste studies toonden aan dat groen en oranje bezoekers over het algemeen het meest motiveren.

Hier alvast kort overzicht van de kleurenroos om u op weg te helpen:
kleuren psychologie call to action

2. Kies de juiste woorden en houd het simpel

De verwoording van een call to action heeft enorm veel impact op het gedrag van de lezer. Actie-gerichte werkwoorden werken over het algemeen het best. Ze lokken namelijk een reactie uit uit. De optimale lengte is 2 tot 6 woorden. Zorg er altijd voor dat het één duidelijke actie is. De pagina na de klik moet het logische vervolg zijn op die klik.

“Meld je nu aan” in plaats van “Aanmelden”
“Neem contact op” in plaats van “Contact”

3. Kies de juiste plaats

Call to actions scoren over het algemeen het beste wanneer zo bovenaan de pagina (= boven de vouw) staan. In vele gevallen is het opportuun een kopie of variant halverwege en/of onderaan de pagina te voorzien voor uw scrollende en lezende bezoekers.

4. Een call to action op elke pagina

Zorg er best voor dat je elke pagina van je website voorziet van minstens 1 call to action. Bekijk het als een win win. Je krijgt de kans om op elke pagina een gewenste actie voor te stellen en tegelijkertijd geef je potentiële klanten, abonnees, … een duidelijke wegwijzer doorheen je website richting het ultieme doel: conversie.

5. Creëer urgentie of schaarste

Hoe urgenter de boodschap of hoe schaarser het aanbod, des te sneller je bezoekers op de call to action zullen klikken. Een simpel ‘nu’, ‘direct’ of ‘vandaag’ volstaat.

“Start mijn gratis proefversie vandaag” in plaats van “uw proefversie”

6. Geef het voordeel van je aanbod duidelijk weer

Laat er geen twijfel over bestaan dat je potentiële klant maar beter contact opneemt, je product koopt, je e-book leest, enz. Toon duidelijk dat je te vertrouwen bent en alle voordelen die eraan verbonden zijn.
shopify call to action voorbeeld

7. Schrijf indien mogelijk vanuit perspectief van de bezoeker

Schrijf call to actions vanuit het perspectief van de bezoeker. Dit komt over het algemeen sterker over. Gebruik dus beter “Mijn downloads bekijken” of “Maak mijn account aan” dan “Je downloads bekijken” of “Account aanmaken”.

8. Test, test, CTA, 1, 2, 3, …

Zoals steeds zijn het de uitzonderingen die de regel bevestigen. Test daarom steeds wat bij jou werkt. Zorg ervoor dat je bij het testen de tijd neemt die je nodig hebt om de juiste resultaten te genereren. Vergelijk niet twee totaal verschillende versies, maar voer steeds een kleine verandering door. Een minimale wijziging kan reeds een drastisch positief of negatief effect hebben.

Heb je toch nog vragen of wens je advies met betrekking tot het kiezen van een juiste call to action? Neem dan vandaag nog contact op met Fixdawel! Je kan ons altijd bereiken op info@fixdawel.be of op het nummer +32 (0)473 73 88 71.